fbpx

בית

בלוג

ספקים

עלינו

צור קשר

בת מצווה ערכית

פעילות קבוצתית לבת מצווה

הורים רבים כבר לא מסתפקים בהפקת בת מצווה סטנדרטית הכוללת מסיבה, אטרקציות, שולחנות מתוקים וריקודים. בשנים האחרונות ההורים מחפשים דרכים יצירתיות להכניס תוכן וערכים אל תוך שנת המצוות ולהפוך אותה למעצימה ובלתי נשכחת. זאת הסיבה לכך שמשפחות רבות מחליטות לערוך חגיגת בת מצווה ערכית.

שנת הבת מצווה היא שנה משמעותית ומרגשת להורים ולילדה החוגגת, זוהי השנה בה באופן סימבולי נפרדים מהילדותיות ומתחילים את החיים כבוגרים.

מה זה בת מצווה ערכית?

בת מצווה ערכית היא דרך מקורית וייחודית לחגוג את בת המצווה באופן שיתרום להתפתחות הנפשית והמנטלית של ילדת הבת מצווה. הדגש בבת מצווה ערכית הוא להנחיל ולחזק ערכים חשובים ומשמעותיים שהייתם רוצים להטמיע בילדתכם.

גיל 12 הוא תחילתו של גיל ההתבגרות. גיל ההתבגרות הוא גיל בו הילדה מחפשת את עצמה ואת מקומה בעולם. לרוב התקופה מלאה התנגחויות וויכוחים, אלו הם חלק תקין ומשמעותי ביותר בהתבגרות התקינה של ילדנו. הילדים בודקים את הגבולות ועושים את המלחמות שלהם בתוך המעגל והסביבה התומכת שלהם- ההורים.

התפקיד שלנו כהורים הוא להכין את הילדים לקראת החיים הבוגרים ולהעניק להם את הערכים שיובילו אותם בהמשך הדרך. 

 למה לעשות בת מצווה ערכית?

הורים רבים יעידו שהאירועים הסטנדרטיים, גדולים ככל שיהיו הם מסחטת כסף ואנרגיה. בסיום האירוע הדבר היחיד שמחכים לו בקוצר רוח הוא צילומי האירוע הכוללים סרט הוידאו הערוך והתמונות שיזכירו לנו כמה כיף ומהמם היה לנו. חלק מהאורחים יפרגנו על העיצוב המרשים ועל האוכל הטעים, אבל בסופו של דבר אנשים רבים יעידו כי נשאר חלל ריק שלא מולא. כאן בדיוק נכנסת הבת מצווה הערכית. סגנון החגיגה יכול להתקיים במגוון רחב של דרכים וצורות. הוא יכול להתפרס על פני יום שלם, שבוע ולעיתים אפילו ניתן להקדיש לכך חודש שלם. הכל תלוי בחשיבות שאתם רוצים לתת לכך וברעיון שלכם.

מלבד העובדה שזוהי הופכת להיות חוויה ייחודית שכולה מוקדשת לכלת השמחה, זוהי פעילות משפחתית מגבשת מאוד. הורים רבים נחשפים בפעם הראשונה לתכונות האופי השונות של בתם. הם מגלים חוזקות, חולשות וכישורים שונים שהם אינם חשופים להם בשגרת היום הרגילה. פעילויות שונות שמות דגש על קרבה וגיבוש משפחתי, אחרות על העצמה והתפתחות אישית. חלק מההורים יעדיפו פיתוח של כישורים מקצועיים ואחרים ישימו דגש על חיבור לטבע ואהבת הארץ.

חגיגות הבת מצווה הערכית אינן חייבות להיות יום משפחתי. הפעילות יכולה להיות מותאמת עבור כלת הבת מצווה וחברותיה לכיתה. רוב הילדות ישמחו לחלוק חוויה ייחודית בלתי נשכחת עם החברות הקרובות. ניתן לשלב פעילות אתגרית, סדנאות או מסלולי טיול שונים כחלק ממשחק קבוצתי. 

לא משנה במה תבחרו בסופו של דבר, זאת הולכת להיות חוויה מעצימה ובלתי נשכחת עבור המשתתפים בה.

איך מארגנים בת מצווה ערכית?

הדרך הפשוטה ביותר היא להעזר באנשי מקצוע. מאז שהנושא עלה במודעות בקרב משפחות רבות, אנשים רבים מתחומי החינוך והפסיכולוגיה הרימו את הכפפה ויצרו פעילויות ייעודיות למטרה זו.

בחלק מהסדנאות יבקשו מכם לרשום ולסדר על פי דרגת החשיבות שלכם את הערכים שהייתם רוצים להנחיל לבתכם ומשפחתכם, בהתאם לרשימה שיצרתם הם יצרו עבורכם את הפעילויות המתאימות.

במידה ויש לכם זמן להתארגן באופו עצמאי, תוכלו לבצע מחקר קצר ולמצוא רעיונות לפעילויות שונות התואמות את מטרתכם.

רעיונות לפעילות לבת מצווה ערכית

ישנם סוגים שונים של פעילויות. תוכלו לבחור בין פעילויות מהנות המשלבות למידה וערכים באופן סמוי, כאשר מטרות הסדנה משתרשות באופן תת מודע. לעומת פעילויות בהן המטרה ברורה מאוד והנושא מקבל דגש משמעותי. 

פעילות חווייתית ללא הדגשת המטרה 

לרוב מדובר בסדנאות חווייתיות שמכניסות עניין לאירוע הבת מצווה. הסדנאות יכולות לשמש כאירוע המרכזי בחגיגות הבת מצווה, או כיום נוסף הנועד לחגיגה מצומצמת עם החברות הקרובות או בני המשפחה. הסדנה יכולה לכלול פעילויות כמו: שזירות פרחים, פיסול ואומנות, ציורי קריקטורה, ציורי קיר, סדנת שוקולד, בדנת בישול, סטיילניג ועוד. ניתן לשלב מספר פעילויות במקביל כך שיתאימו לתחביביה של כלת הבת מצווה וחברותיה. 

בחרו בסדנה בה המנחה שם דגש על ערכים ונושאים חשובים. את הנושאים המנחה יעביר בצורה של דיון קבוצתי, סיעור מוחות, יצירה או פעילות אחרת בסדנה. 

סדנת קריקטורה ואומנות – זו הזדמנות מעולה להציג לבנות המתבגרות כיצד הן תופסות את עצמן לעומת איך שהסביבה תופסת אותן. הסדנה מדברת על ההבדלים בין שתי התפיסות בעקבות השפעת הרשתות החברתיות והסלבריטאים בימינו. במקביל, ניתן דגש על יצירת דימוי גוף חיובי וביטחון עצמי גבוהה יותר.

סדנת בישול – הסדנה תורמת ללמידה של אבות המזון ותזונה נכונה ובריאה. הרכבת מנות וטעמים חדשים התורמים בהפחתה של בררנות באכילה. הסדנה מעוררת עניין בהרכבת מנות חדשות. בנוסף היא מעניקה מידע חשוב אודות דיאטות שונות שעלולות לפתח הפרעות אכילה.

סדנת סטיילינג – הסדנה מעניקה כלים חשובים להתאמה של בגדים מחמיאים בהתאם לגיל ולגזרה של המשתתפת. המשתתפות ילמדו כיצד לבצע רכישה נבונה בחנויות וכיצד ליצור לוק אופנתי התואם את האישיות והייחודיות של כל אחת מהן.

סדנה אתגרית – לרוב מדובר בסדנה המשלבת מכשולים ואתגרים ספורטיביים או משחקים קבוצתיים בהם המשתתפים מתחרים האחד בשני. מטרת המשחק יכולה להיות מציאת מטמון, מעבר מכשולים, מסלולי נינג׳ה וכו׳. מעבר להנאה הגדולה קיים מרכיב חשוב של עבודת צוות והנעה עצמית לפעולה למען הנצחון הקבוצתי והאישי של הילדה.  

פעילות המשלבת ערכים ומשמעות

 נתינה

נתינה היא אחד הערכים החשובים שכדאי מאוד להנחיל בילדינו. מחקרים רבים מצאו כי נתינה ועזרה לזולת תורמות לתחושת האושר של אנשים. אנשים שתורמים לזולת ללא כל תמורה הם אנשים שמעריכים את מה שיש בחייהם וחיים בתחושת סיפוק גדולה יותר לעומת אנשים שלא עוסקים בנתינה ותרומה. תוכלו לחשוב על מגוון פעילויות אשר שמות דגש על נושא הנתינה. תוכלו להירשם כמשפחה או כאמא ובת להתנדבות בעמותה כלשהי. ניתן לבצע התנדבות שתהיה ערכית ומלמדת ובמקביל מהנה ומספקת מאוד עבור הילדה.

דוגמאות לפעילויות המחזקות נתינה

  • התנדנבות בעמותות המטפלות בבעלי חיים נטושים
  • התנדבות במשקים חקלאיים
  • התנדבות בבתי אבות
  • התנדבות בחוות סוסים 
  • התנדבות בקק״ל 

אהבת הארץ

אחד הערכים החשובים במדינתנו היא אהבת הארץ, האחווה והגאווה הלאומית שכולנו חשים בזמן פעילות מבצעית או כשאר מאיימים על קיומנו היא אחת הסיבות שהצלחנו להגיע להישגים הכל כך מרשים ביחס לגילה הצעיר של מדינתנו.

הורים אשר רוצים לשמר את מסורת אהבת הארץ ולהנחיל ערכים של ציונות בילדיהם יוכלו לעשות זאת בעזרת פעילויות חוויות עם הילדים.

 דוגמאות לחיזוק אהבת הארץ

  • טיול חוצה ישראל טיול חוצה ישראל הוא טיול אהוב ומוכר שבעבר היה נערך במסגרת הבית ספרית באופן יחסית מצומצם. כיום ניתן לבצע אותו יחד עם קבוצות של אנשים נוספים המחפשים שותפים למסע. תוכלו להצטרף לקבוצות מטיילים בעזרת קבוצות ייעודיות ברשתות החברתיות, או לחלופין לערוך טיול משפחתי. ניתן לשכור קראוון מרווח ולהתנייד ממקום למקום ברחבי הארץ כאשר מקום הלינה שלכם צמוד אליכם. מעבר לכך שזהו פתרון חסכוני מאוד זאת חוויה אדירה. תוכלו לעצור ללינה על חוף הים ולקום לבוקר קסום עם נוף מרהיב, ללון באמצע המדבר ולקום לזריחה המדהימה וכו׳.
  • סיור קולינרי – טיולים וסיורים מאורגנים לא חייבים להיות לתיירים בלבד. ניתן להצטרף לטיול קולינרי מאורגן שלוקח אתכם למסע בשווקים הישראליים ולטעימות של מאכלים מדהימים ממגוון התרבויות שבמדינת ישראל. 
  • טיול בירושלים- מה יותר מזוהה עם ארץ ישראל מאשר ירושלים? עיר הבירה שלנו. מעבר לאתרים ההיסטוריים המדהימים יש בה גם המון אטרקציות מהנות וייחודיות מאוד לכל המשפחה. במקום נופש באילת, בחרו בחופשה בירושלים ותגלו עיר מסקרנת ומדהימה שאי אפשר שלא להתאהב בה.

אחראיות

ערך נוסף שיעזור לילדכם מאוד בבגרות הוא אחראיות. למדו את הילדים לקחת אחריות ולבצע משימות ומטלות המותאמים לגילם. הטמעת ערך האחריות תישתלם מאוד בטווח הרחוק. לא מדובר רק באחראיות שאנחנו רוצים להטיל עליהם כדי שיעזרו לנו במטלות הבית, אלא אחראיות על הבחירות שלהם בחיים.

אחד הדברים שעוצרים אנשים מלהתפתח ולחיות חיים מאושרים של הגשמה עצמית, הוא חוסר לקיחת אחראיות. אנשים רבים נוטים לגלגל את האחראיות על מישהו אחר. הם אף מאשימים אותו במצב הנתון של החיים שלהם.

למדו את ילדכם כי הם האחראים הבלעדיים לאופן ולדרך בה הם יחיו את חייהם. עזרו להם ליצור לעצמם את החיים שהם חולמים עליהם.ֿ

התמדה

אם תשאלו כל בן אדם מצליח מה הסוד שלו להצלחה בחיים, התשובה היא כמעט תמיד זהה – התמדה. כאשר מספרים לנו על סיפורי הצלחה של אנשים שונים, אף אחד לא מספר על כל הקשיים והכישלונות שהם חוו בדרך. לא יכולה להיות הצלחה ללא כישלון. כלומר, אם רוצים להצליח, חייבים לדעת גם להיכשל. אבל, הדבר החשוב הוא להתמיד, לעולם לא לוותר! התחילו עם ילדתכם פרוייקט כלשהו. הגדירו משימה אותה היא רוצה להשיג לבד או יחד איתכם ומעכשיו צאו למסע של השגת המטרה. זכרו, לא לוותר!

  • למדו שפה חדשה- אם יש לילדה כשרון או אהבה לרכישת שפות חדשות תוכלו להירשם יחד ללימודי שפה אונליין. הגדירו טווח זמן בו אתם הולכים ללמוד את השפה בצורה הטובה ביותר. בסיום תצאו לטיול למדינת השפה המדוברת על מנת לבחון את כישורי השפה שלכם.
  • שתלו זרעים- משל מוכר המזוהה עם התמדה הוא הזרע הקטן שטמון באדמה. הזרע ממתין למים שישקו אותו על מנת שיוכל לצמוח. הקימו ערוגה בגינה או אדניות במרפסת ושתלו בהם זרעים. הילדה תהיה אחראית לטפל ולהשקות את האדמה עד שתזכה לראות את פרי עמלה.

אז למה כדאי לחגוג בת מצווה ערכית?

בת מצווה ערכית היא לא בהכרח פעילות אחת העורכת כמה שעות או מספר ימים. בת מצווה ערכית יכולה להתפרס על כל שנת המצוות, כאשר במהלך השנה נערכים כמה פעילויות ערכיות שונות. מעבר למסיבת הבת מצווה הרגילה שכוללת אוכל וריקודים, השנה כולה הופכת להיות למיוחדת ושונה. הילדה תרגיש כי גיל 12 הוא בעל משמעות גדולה במיוחד. כל עוד הילדה בת 12 חגיגות בת המצווה לא נגמרו.

כתבות נוספות בנושא