סדנת מיניות למתבגרות בשנת מצווה
נעים מאוד, ליאורה חיים
שמי ליאורה חיים, בת 47, אמא ל- 4 מתבגרים.
בעלת ניסיון רב בהכשרה של צוותי הוראה, הורים ומתבגרים/ות.
העברתי הכשרות לצוותי הוראה בפרוייקט morשת של מפעלים חינוכיים חל”ד (30 בתי ספר), מייזם משאל”ה לבני נוער, מרכזי נוער, תיכונים, הורים, מעוצה אזורית גלבוע, באר טוביה, מתבגרים ועוד.
בהכשרתי אני בוגרת MA בחינוך מיוחד
פסיכותרפיסטית – מטפלת רגשית התנהגותית קוגניטיבית – CBT – מוכרת איט”ה
מדריכת הורים מוסמכת וגם מנחת מיניות מוסמכת לגיל ההתבגרות.
מנחת קבוצות מוסמכת, מעבירה הרצאות וסדנאות במגוון נושאים, סדנאות למיניות בריאה, תקשורת בין הורים למתבגרים, רשתות חברתיות, כישורי חיים ועוד.
החזון שלי בחינוך וטיפול הוא לתת מענה שמותאם לרוח התקופה, בהקשבה מלאה לנפש של המתבגר/ת, לצרכים שלהם בעידן החדש ולמכלול האתגרים העומדים בפתחם בגיל מורכב ומלא בסכנות. האג’נדה החינוכית שלי היא לייצר איזון בין מעגלי התמיכה שלהם למצבי הסיכון העורבים להם ואני מלווה את המתבגרים /ות, הוריהם וצוותי החינוך בדרך לשם.
מה זה סדנת מיניות למתבגרות?
בשנים האחרונות אנחנו עדים לניסיונות לתווך מיניות חיובית, שיח שבו אנחנו מנסים לתת נקודת מבט חלופית לשיח השליל הרווח בנושא מיניות. בעוד השיח השלילי אודות מיניות מדגיש אלימות, סכנה, הימנעות, מניעה וחולי. שיח על מיניות חיובית מבקש לקדם תקשורת רגשית כנה ומשמעותית, חיבור לרגש וחוויית עונג.
שיח שניגש לנושא מהצד החיובי שדרכו יוכלו בני ובנות הנוער לבחון את המציאות המינית אליה הם חשופים כיום מגיל צעיר בצורה פרוצה, לא מותאמת ולא בריאה ובעיקר בלי כלים לתרגום המסרים.
שיח שמייצר הקשבה פעילה שיכולה להוביל לשינוי תפיסתי, רגשי והתנהגותי.
מטרת הסדנה לספק נקודת מבט חיובית, חיבור בני/ות הנוער לרגשות שלהם, יצירת שיח שמחבר לרגש ומעודד שיח על מיניות בצורה גלויה, בלי בושה. בעיקר לספק להן מידע אמין ולספק את הסקרנות.
אני מאמינה שמתבגרים כיום צריכים לקבל בעלות על המיניות שלהם, על הרגשות שלהם, על הנפש והרצונות שלהם. לצערי כיום בני נוער מתנסים במיניות בגיל צעיר מאוד, ללא בשלות רגשית, מתוך רצון להשתייך, חיקוי והקטנה עצמית. לרוב, הם נפגעים מהחוויה המינית ופחות חווים אותה בעוצמות הרגש הנדרשות. התנסויות מיניות שזורעות בתודעה שלהם משוואה של מיניות = כוח, שייכות, ריצוי, הקטנה ולא עונג, חיבור רגשי וחווית אושר.
ברוב הבתים השיח על מיניות מתרכז בסכנה, אזהרה, פחד, בושה או פשוט לא מדברים על זה ומשאירים את זה כמשהו מסתורי שבני ובנות הנוער נדרשים ללמוד בצורה עצמאית. למידה של מיניות בצורה עצמאית ללא תיווך מעלה המון תהיות, פחדים, תסכול, חוסר וודאות ובעיקר פרשנות לא נכונה של מיניות, של התפקיד שלהן במערכת מינית.
כהורים אסור לנו לשתוק, אנחנו חייבים לתווך, להנחות, לתת מידע, להסביר ולהגן עליהם/ן כל הזמן במיוחד בגיל ההתבגרות, כש “קולות” הרחוב והשפעת הרשתות החברתיות נכנסים לתוך המשוואה ההורית כמודלים להשראה וחיקוי.
איך זה עובד?
שיחת בנות
- שיח הכרות במעגל, באמצעות משחק.
- במי אני?, משחק דרך תמונות ה selfie שלהן – עבודה על דימוי גוף, מי ההשראה שלהן? מה בין מושלמת לשלמה.
- שיח על תקשורת, חברות, ידידות – מערכות יחסים, סימני אזהרה בחברות, אינטימיות, מרחב ציבורי ופרטי.
- ווסת, אוננות, עונג, הגוף שלי – יותאם למצב הקבוצה, השיח מותאם ברמתו לבשלות הרגשית של המשתתפות בקבוצה
סשן שאלות אנונימיות
- כולם מכניסות פתק לקופסת השאלות ( גם אם הפתק בלי שאלה – כך אני מוודא שכולן ישאלו, אם אני לא מספיקה לענות אני שולחת להן תשובות בקבוצת וואטסאפ)
- מענה על השאלות בצורה אנונימית.
- המענה על השאלות הוא מענה לכל הקבוצה, באמצעות שיח, שקפים, תמונות (איורים) שמטרתם לתת מידע, לשחרר פחדים ובעיקר לנטוע בתוכם מחשבה חיובית על מיניות, הבנה שמיניות היא משהו חיובי ובעיקר לתת להם מידע איך לאהוב את הגוף שלהן/ם , להשתמש בו לצרכי עונג וחוויה חיוביים ולמנוע פגיעות או התנסויות מיניות לא מותאמות או פוגעניות.
שיח במעגל מתפתח בצורה שונה בכל מעגל ואני מתאימה את עצמי לרמת השיח הנדרשת. ברוב המשפחות בישראל לא נתקיים שיח רצוף ופתוח על מיניות. מנגד, המתבגרות חשופות למיניות פרוצה, החפצה עצמית ונרמול של מיניות בוטה וזנות. לכן לשיח על מיניות מיטיבה בגישה חיובית יש מקום משמעותי וחשוב בחינוך למיניות מיטיבה בעידן הזה.
לחינוך מיני מיטיב, מותאם ובטוח יש אדוות על כל תחומי החיים.